Alla vill stå på händerna!

Har ni ett instagram konto så vet ni säkert hur populärt det har blivit att stå på händerna. Hela instagram svömmar över av bilder på folk som står upp och ner i många olika positioner och på alla möjliga olika ställen.
Vill vi bara visa hur duktig och modig vi är eller vad är grejen med att stå upp och ner???

Jag fick en förfrågan här på bloggen av HanneG om jag kunde skriva lite om hur man kommer i gång med handstående och det gör jag ju gärna.
Speciellt eftersom hon skrev att hon blev inspirerad av mina bilder.

Att inspirera älskar jag!
Att inspirera ger mycket större tillfredställelse än att prova att briljera.

Jag säger bara helt enkelt; ”Kan jag, så kan DU”!!!

Jag startade verkligen från noll när jag till slut bestämde mig för att jag ville prova att gå upp i handstående för 9 månader sedan.
Mitt problem var att jag under många år hade upplevt en yrsel/svimmelhet så fort jag inte stod med fötterna ner och huvudet upp, fast i marken. Hade inte gjort kullerbytter, voltvändningar i bassängen, gungat på en gunga, åkt karusell med barnen, på många år. T.o.m bangat på startsträcket när vi skulle köra en Zip-line bana i Åre. Svärmor körde men jag bangade… Blev yr bara jag såg de första kasta sig i väg längs linan som gungade!

Men för två år sedan såg jag denna film på Youtube och jag blev såååå inspirerade av kvinnan i filmen. Jag tycker också att hon kommer med så många bra tips om hur hon gradvis kom i gång med detta.
Tror faktiskt hon gjorde den filmen innan instagram började flöda över av stå på händer bilder.

Men för mig tog det över ett år från jag såg filmen och blev inspirerad tills jag vågade utmana min yrsel. Jobbade starkt med mentalträning, kan man säga.

Jag blev väldigt yr när jag låg på mattan och rullade runt åt alla möjliga olika håll och till att jag slutligen vågade att rulla runt helt och hållet i en kullerbytta. Jag blev yr men vågade att ta det och upplevde att jag ju faktiskt inte svimmade av!!! Sen blev det bättre och bättre.

Då vågade jag prova att stå mot en vägg efter det.

Börja att bara sätta ned händerna i golvet och ha huvudet ner mellan händerna och lyft en fot. När du har gjort det några gånger och känner sig klar så är det bara att kicka upp.

Styrkemässig förberedelse till handstående tycker jag armhävningar fungerar bra. Men också ”shrugs” där man står i armhävningsställning men inte böjer armarna utan med sträckta armar ”kutar och svajar” med övre delen av ryggen. Alltså skjuter skulderbladen från varandra och mot varandra.

När man är i gång och vill utöka sin handstående register med olika varianter så sök på insta , #handstand. Ser man nåt spännande se om ”posen” har ett namn och sök på youtube: ”How to do a …..”

Så har jag gjort och grejen med hand och huvudstående har varit för mig att jag tycker det ger sån bra träning, både för armstyrkan och core.

Sen är det bara så skojigt och man blir glad av att stå på händerna och huvudet. Lite wild and crazy, kanske!

Lycka till HanneG och andra som inte har provat ännu. Hoppas ni också blir gladare människor upp och ner….:-)

IMG_4450.JPG

IMG_3985.JPG

IMG_3623.JPG

IMG_3429.JPG

Om triskicki

Jag har funnit en stor passion i livet som en ganska så vuxen kvinna i dag, så har målinriktad träning och tävlingar gett mig mycket glädje och energi det senaste året. Vintern 2012 åkte jag mitt första långlopp på skidor, Årefjällsloppet 75 km och 2013 genomförde jag min första triathlontävling, olympiskdistans i Stockholm. Jag är fullkomligen förälskad i bägge dessa sporter. Jag har alltid idrottat och tränat i hela mitt liv och provat på många olika idrotter och fysiskaaktiviteter. Men som tvåbarnsmor var det en period med begränsad tid och energi till träning och jag trodde kroppen började bli för gammal att kunna komma i form igen. Nu vet jag att det är aldrig för sent och jag känner mig i mitt livs form nu. I mitt jobb som sjukgymnast/fysioterapeut försöker jag varje dag att få folk till att själv ta vara på och förbättra sin hälsa för att må bättre och lättare hantera livets utmaningar och krav. Då känns det fint att jag kan leva som jag lär! Naturen här i Narvik i nord Norge där jag bor är fantastiskt vacker både på sommaren med midnattssol och på vintern i mörkertiden. Välkommen att följa mig!
Detta inlägg publicerades i Om mig. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Alla vill stå på händerna!

  1. Helena skriver:

    Kicki jag börjar bli riktigt sugen … men det känns som att det där är inget jag kommer klara … jag ska läsa ditt inlägg igen och begrunda.

    • triskicki skriver:

      Helena vännen! Det är klart att DU klarar det. Du är ju en av de tuffare damerna jag vet om! Frågan är bara om du är intresserad och har motivationen att komma i gång?

  2. Terese skriver:

    Härliga bilder! Japp, stå upp-och-ner gillar vi! 😉 Men jag får nog mer köra på underarmarna. Jag har en handled som krånglar och den vill inte stå på händer i många sekunder innan den klagar… Kram och trevlig fredag fina du! 🙂

    • triskicki skriver:

      Tack Terese! Ja, det är så fint att man kan stå på underarmarna (även om det ju är tyngre!!!) och på huvudet. Mina handleder tål mycket mer belastning nu än tidigare med denna träningen. Du är helt rå som står 1 min på underarmarna!!! ❤

Lämna en kommentar