Vad sker nu rå’?

Det har varit stilla här på bloggen sedan jag skrev racereports från IM. Har hon tappat gnistan? Blev IM en för stor urladdning?

Nej, absolut inte! Det vet ni som följer mig på Instagram att jag har redan satt upp mål för nästa år, ska snart till Oslo och springa backlopp. Nästa vecka börjar jag medisinsk yoga utbildning och i november åker jag hem till Hälsingland och går Soma move och mind utbildning. Detta har jag drömt om sedan förra julen när jag deltog på en Soma move timme i gymnastiksalen i Tärnaby dagen före julafton. En träningsform som träffade mig mitt i hjärtat. Poweryoga, dynamiskt och graciöst. 

Tog det ganska lugnt, tränade inget direkt förutom promenader veckan efter IM. Jag hade säkert kunna träna för kroppen kändes förvånansvärt fräsch ut efter IM, men tyckte det var förnuftigt att passa på att ta en paus från daglig träningstänk och utövande. 

Var kroppen så ok för att jag inte tog ut all kapasitet jag besitter under IM loppet? Ja, troligtvis!!! Men jag hade sådan respekt för distansen att mitt mål var bara att genomföra. Varför gör jag inte full IM en gång till då och försöker få en bättre tid? Ja säg det… Tycker verkligen inte att det är viktigt!!! Bara att genomföra är verkligen en bragd och dessutom finns det så mycket annat spännande att satsa mot och uppleva. 

Jag vill att min träning ska vara hållbar. År efter år! Träningen är en livsstil och loppen är bara små morötter att sikta mot. Att vara så aktiv och hålla ett träningsgrundlag som gör att jag alltid är redo för vad det måste vara; en halv IM, genomföra en full IM (även om den inte är snabb direkt), ett skidlopp eller en swimrun m.m. Jag tränar absolut inte extra hårt och målinriktat, en begränsad period,  bara för att utmana mig själv eller andra om en bättre tid eller placering. Nej, jag går på känslan!!! Söker flowen och välbefinnande och att lära mig nya saker.

Nu är jag inne i en period där jag vill utveckla och utmana min passion för backlöpning. 20-30 minuter med hög puls, balansera mjölksyran och blodsmaken. Snacka om det motsatta av mitt genomförande av IM.

Har också yogat mycket sista tiden. Prenumererar på Yogobe på nätet och har haft står glädje av Johanna Anderssons Global yoga intesive power, men även hennes Yinyoga där man sitter i ställningarna och ”lider” i upp till 5 minuter för att förbättra rörligheten. Detta är nytt för mig men jag gillar det. Så är det förstås Cecilia Gustafssons Soma move och mindklasser samt organic bodywork som är favoriter.

Tror inte jag kommer att föra någon träningsdagbok här på nätet i den närmaste framtiden. Skriver hellre när andan faller på och samlar mina tränings och naturbilder här. Kanske också några fler bilder än det jag lägger ut på Instagram. Även om jag lägger ut många där också…:)

   
    
    
    
   

Om triskicki

Jag har funnit en stor passion i livet som en ganska så vuxen kvinna i dag, så har målinriktad träning och tävlingar gett mig mycket glädje och energi det senaste året. Vintern 2012 åkte jag mitt första långlopp på skidor, Årefjällsloppet 75 km och 2013 genomförde jag min första triathlontävling, olympiskdistans i Stockholm. Jag är fullkomligen förälskad i bägge dessa sporter. Jag har alltid idrottat och tränat i hela mitt liv och provat på många olika idrotter och fysiskaaktiviteter. Men som tvåbarnsmor var det en period med begränsad tid och energi till träning och jag trodde kroppen började bli för gammal att kunna komma i form igen. Nu vet jag att det är aldrig för sent och jag känner mig i mitt livs form nu. I mitt jobb som sjukgymnast/fysioterapeut försöker jag varje dag att få folk till att själv ta vara på och förbättra sin hälsa för att må bättre och lättare hantera livets utmaningar och krav. Då känns det fint att jag kan leva som jag lär! Naturen här i Narvik i nord Norge där jag bor är fantastiskt vacker både på sommaren med midnattssol och på vintern i mörkertiden. Välkommen att följa mig!
Det här inlägget postades i Om mig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

