Träning v.47- Veckan när vintern försvann

IMG_4924.PNG

IMG_4925.PNG
På måndagen hade vi fortfarande vinter och snö med bra underlag för löpning i mina Hokaoneone. Körde ca 10 km landsvägslöpning och tryckte på ganska bra och hade en bra känsla. Var tvungen att dra på lite för jag drog ut när jag hade lämnat dottern på hennes hip-hop danskurs. Vill ju inte att hon ska stå där och vänta som det sista barnet som blir hämtad medans mamman är ute och tränar…

IMG_4921.JPG
Men så kom regnet och förstörde allt underlag för både skidåkning och löpning. Bara is och man rör sig ute på gatorna med livet som insats. Då får man flytta in och köra sin träning. Cykla gör jag hemma medan jag ser på ”Sommarpratarna” på svtplay- riktigt trevligt och en bra motivation för att hoppa upp på cykeln.

IMG_4920.JPG
På fredagen betalade jag en drop-in på ett gym för att springa på löpband. Var så sugen på att köra ett långpass och vet att jag verkligen behöver dessa långpass. 90 minuter blev det och det är ganska bra för att vara mig. Bra musik och intressanta podcast i öronen, då tycker jag att 90 min på ett löpband är helt ok. Låter pulsen styra tempot och på dessa pass som är längre än 60 min så kör jag pulsnivå 180 minus åldern, som jag har nämt tidigare.

IMG_4889.JPG

IMG_4892.JPG
Dagen efter var det skönt att veta att jag hade planerat(!!) in en vilodag. Men lite skön yoga träning med fokus på flexibilitet och stabilitet gjorde jag efter frukost. Så otroligt skönt för en stel kropp efter torsdagens styrketräning och fredagens långpass.

IMG_4894.JPG
Sen hade jag lovat dottern en tur till stallet för att rida.
Vi har mörkertid här nu i tre månader. Än så länge blir de högsta fjälltopparna upplysta av solen. Men snart är solen under horisonten och då är varken fjälltoppar, människor eller djur solbelyst.
Men jösses så vackert det var i går!!!

IMG_4904.JPG

IMG_4908.JPG

Om triskicki

Jag har funnit en stor passion i livet som en ganska så vuxen kvinna i dag, så har målinriktad träning och tävlingar gett mig mycket glädje och energi det senaste året. Vintern 2012 åkte jag mitt första långlopp på skidor, Årefjällsloppet 75 km och 2013 genomförde jag min första triathlontävling, olympiskdistans i Stockholm. Jag är fullkomligen förälskad i bägge dessa sporter. Jag har alltid idrottat och tränat i hela mitt liv och provat på många olika idrotter och fysiskaaktiviteter. Men som tvåbarnsmor var det en period med begränsad tid och energi till träning och jag trodde kroppen började bli för gammal att kunna komma i form igen. Nu vet jag att det är aldrig för sent och jag känner mig i mitt livs form nu. I mitt jobb som sjukgymnast/fysioterapeut försöker jag varje dag att få folk till att själv ta vara på och förbättra sin hälsa för att må bättre och lättare hantera livets utmaningar och krav. Då känns det fint att jag kan leva som jag lär! Naturen här i Narvik i nord Norge där jag bor är fantastiskt vacker både på sommaren med midnattssol och på vintern i mörkertiden. Välkommen att följa mig!
Det här inlägget postades i Om mig. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Träning v.47- Veckan när vintern försvann

  1. Andreas skriver:

    90 min löpband. Galning det där. Bra jobbat!

  2. Terese skriver:

    )0 min! Bra jobbat! Jag har bara testat löpband 2 gånger. Är ju en livsfarlig maskin… 😉 Fast bättre än isgata förstås. 🙂

  3. Terese skriver:

    90 min! Bra jobbat! Jag har bara testat löpband 2 gånger. Är ju en livsfarlig maskin… 😉 Fast bättre än isgata förstås. 🙂

  4. Helena skriver:

    Åh vad bra du tränar på Kicki! jag lyckades pressa ur mig 30 min på löpbandet som stod vänd mot en betongvägg på hotellet i Manila. Bättre än inget men grymt tråkigt. Och de där ridbilderna … härligt att se att ni har det så bra. Kram!

Kommentera

