Vila sig stark

Fast jag är dålig på att planera min träning som sagt så har jag ju några fasta nyckelpass. Högintensivt, oftast onsdagar har det blivit, är en av dem. Men i går blev det inget. Både huvudet och kroppen gjorde motstånd och det helt utan giltiga själ som förkylning eller något sånt.

Ville inte känna mjölksyran eller blodsmaken i mun som jag brukar gilla… Då kunde jag ju dra ut i den fantastiskt vackra vinterskruden som naturen nu har klätt sig i och kört ett lugnt pass. Men nääää, jag vilade! Inget mellanmjölkspass!
Kan jag inte träna med kvalitet så är det mer uppbyggande att vila. Det har jag läst och lärt mig nu!!!

Så en ytterst lugn kväll med mycket soffhäng och tända ljus och endast byte av gardiner (!!!, sker inte ofta) som den mest fysiska ansträngningen.

Var faktiskt inne på tanken att vila så länge och så många dagar som kroppen behövde och tills träningslusten kom tillbaka.

En dags vila och vad sker…!? I dag har jag sprudlat av energi och längre vila än en gårdagen behövdes inte.

Ensam hemma med barn då sambon är bortrest så tog jag med dottern och en vän till simhallen. Simmade 1500 m , kastade boll och stod på händer med barnen.

Kom hem och fortsatte handstående och körde coreövningar på matta i 30 minuter ca. Efter en dammsugning först.

Den här godingen, Scorpion, fick jag till för första gången. Väggen är bara som ett mentalstöd. Jag började stå på händer för bara 10 månader och är så nöjd med att klara detta.

IMG_4810.JPG
Oplanerad, extra vila is da shit!!!
Denna gången behövdes bara en dag. Behövs det längre tid en annan gång så ska jag ta den. För det motsatta bryter bara ner.

Tänker på intervjun jag hörde på Maratonpodden med tidigare friidrottsstjärnan Maria Akraka. På frågan om hon i eftertid hade önskat att hon hade tränat annorlunda än vad hon gjorde, så svarade hon att hon ångrar att hon inte hade vågat vila mer. För det var hon helt säker på att det hade gjort henne till en ännu starkare löpare.

Hörni, vi har det så otroligt vackert här i Narvik nu med en hel del snö som har kommit. Skidsäsongen är i gång. Sambon och andra vänner har redan vart på topptur och kört puder. Skidspår är dragna i elljusspåret.

Men jag har inte åkt skidor sedan i måndags. För jag har VILAT, simmat lite, tänt ljus och bytt gardiner och har haft mycket mindre yrsel i dag än jag har haft på många dagar 🙂

IMG_4798.JPG
Den flera år gamla fuskpälsvästen kom på i morse… För visst är väl det modernt igen? Eller ska det vara långa västar nu???
Dottern tyckte i alla fall att jag var så fin i den.

IMG_4806.JPG

Om triskicki

Jag har funnit en stor passion i livet som en ganska så vuxen kvinna i dag, så har målinriktad träning och tävlingar gett mig mycket glädje och energi det senaste året. Vintern 2012 åkte jag mitt första långlopp på skidor, Årefjällsloppet 75 km och 2013 genomförde jag min första triathlontävling, olympiskdistans i Stockholm. Jag är fullkomligen förälskad i bägge dessa sporter. Jag har alltid idrottat och tränat i hela mitt liv och provat på många olika idrotter och fysiskaaktiviteter. Men som tvåbarnsmor var det en period med begränsad tid och energi till träning och jag trodde kroppen började bli för gammal att kunna komma i form igen. Nu vet jag att det är aldrig för sent och jag känner mig i mitt livs form nu. I mitt jobb som sjukgymnast/fysioterapeut försöker jag varje dag att få folk till att själv ta vara på och förbättra sin hälsa för att må bättre och lättare hantera livets utmaningar och krav. Då känns det fint att jag kan leva som jag lär! Naturen här i Narvik i nord Norge där jag bor är fantastiskt vacker både på sommaren med midnattssol och på vintern i mörkertiden. Välkommen att följa mig!
Det här inlägget postades i Om mig. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vila sig stark

  1. LöparFia skriver:

    Härligt med vila som gör nytta! Å du, jag tycker du är supersnygg i västen :-)!

  2. Hanne G skriver:

    Du er ikke dårlig til å planlegge trening, du er god på å være fleksibel når det gjelder trening. Du gjør det som er mulig, det du får til med den tiden du har til rådighet. Det krever fleksibilitet og det er en verdifull egenskap!!
    Hvordan tenker dere supertrenere om ”grunntrening” som jeg kaller det: å hå til og fra jobb hver dag, å gå til møter og avtaler osv. Teller det selv om det ikke er ”kvalitetstrening”?
    Enn det å legge inn styrke i hverdagen, 10 armhevinger i garderoben hver gang jeg har vært på do og 10 knebøy hver gang jeg henter kaffe på jobb? Det kan bli 100 pr dag. Teller det med???

    • triskicki skriver:

      Tack för dina fina uppmuntringar! Vardagsträningen är ju kanon. Jag är lite dålig på det. Hörde just en podcast med Ida Svensson, PT om precis det du gör. Hon som bloggar under adressen allakantrana.se och Sveriges största träningsblogg; lofsan.se , skriver mycket om just det. Jag är lite dålig på det, men det händer. Kör på!!!

  3. Andreas skriver:

    Det där med vila, är viktigt, även om jag har svårt att förstå det ibland!

    • triskicki skriver:

      Jag förtstår det rent fysiologiskt. Men tycker det är svårt att praktisera. Det är ju så kul att träna och skönt att få sig en daglig dos av endorfiner…

Kommentera

